Vragen over onze diensten? Bel: +31 85 3030949
Nieuws
lauren vlijter noord holland

Heb jij een strategie?

Het zoeken naar een (andere) baan vraagt tegenwoordig om een strategie. In het wilde weg solliciteren op elke vacature die je tegenkomt heeft niet zo veel zin en werkt alleen maar averechts. Een afwijzing krijgen is toch iedere keer weer slikken en verder gaan.

Een bekende van mij heeft een methode ontwikkelt om een strategie te bepalen. Met ballen. Ja, je leest het goed. Strategie met ballen! Toen ik het voor het eerst hoorde dacht ik het verkeerd verstaan te hebben. Maar dat bleek niet het geval te zijn.

Strategie met Ballen

Een touwtje met daaraan 4 kleine en 3 grote ballen zouden een uitgelezen manier zijn om een strategie te bepalen voor het zoeken naar werk of onder meer voor de koers van een organisatie te bepalen.. Nieuwsgierig geworden wilde ik hier wel het fijne van weten en heb een workshop bij hem gevolgd. Man, wat was dat intensief en een eye opener! Als mobiliteitscoach zag ik direct mogelijkheden.

Met de ballen worden verschillende vragen beantwoord. Ik ga hier niet alle ballen bespreken maar de volgende 3 (grote) zijn interessant.

Wat, Wie, Waarom

Er is een bal die vraagt waar je goed in bent. De bal 'WAT'. Hiermee kijk je naar je kernkwaliteiten (wat is voor jou zo vanzelfsprekend dat het je geen enkele moeite kost?), je vaardigheden/skills. Daarnaast is er een bal (de bal 'WIE') die vraagt wie iets aan jouw kwaliteiten heeft. Wie is die werkgever die iets aan jouw kwaliteiten heeft? Welk bedrijfsprofiel past bij jou? De bal 'WAAROM' is de derde van de drie grote en vraagt waarom die werkgever iets aan jouw kwaliteiten zou hebben. Heeft hij een probleem/doel die hij met jouw kennis en kunde kan oplossen/bereiken.

Toegevoegde waarde voor een werkgever

Kern is: “je doet iets voor een ander waar die ander iets aan heeft”.

Als werkzoekende moet je bij jezelf nagaan welke van jouw kwaliteiten/vaardigheden voor een werkgever interessant zijn.

Zet voor een werkgever op een rijtje wat jij voor hem kunt doen. Gebruik dit ook in je cv en linkedin profiel. Dit geeft aan dat je jezelf kent en welke toegevoegde waarde je hebt voor een werkgever.

Als je meer wilt weten over de strategie met ballen kan kun je contact opnemen met Theo Thomas, de bedenker van de methode “Strategie met ballen”.